سرگشتگی روشنفکر در راه آب نامه محمّدعلی جمال زاده و قندیل امّ هاشمِ یحیی حقّی بر اساس رویکرد اجتماعی ادبیّات تطبیقی
نویسندگان
چکیده
سرگشتگی روشنفکرِ شرقی به عنوان یکی از پیامدهای تقابل سنّت و تجدّد، موضوع پژوهش حاضر است که به طور موردی رمانهای راهآبنامه جمالزاده و قندیل امّ هاشم یحیی حقّیرا بررسی میکند. پس از مطالعه تاریخی ایران و مصرِ معاصر و بیان شباهتهای اجتماعی این دو کشور، مضمون دو داستان تحلیل و بررسی میشود تا شباهتها و تفاوتهای موجود در محتوا، کنش شخصیّتها، بحران روحی و سرگشتگی آنها و راههای برونرفت از این بحران مقایسه و تطبیق داده شود. این پژوهش، نشان میدهد که جامعه روحالله (شخصیّت راهآبنامه) و جامعه اسماعیل (شخصیّت قندیل) شرایط مشابهی دارند که موجب پدیدآمدن این مضمون مشترک داستانی شده است. اسماعیل که نمودی از شخصیّت یحیی حقّی است؛ برای حلّ بحران، علم اروپایی را با ایمان همراه میسازد و میان فرهنگ شرق و غرب آشتی برقرار میکند، امّا روحالله، که نمودی از جمالزاده است، در سرگشتگی خود باقی میماند و برای گریز از آن به سنّتها پناه میبرد. .
منابع مشابه
خوانش نمادین غرب در داستانهای "فارسی شکر است" از محمد علی جمال زاده و " قندیل ام هاشم " از یحیی حقی
محمد علی جمال زاده و یحیی حقی در ادبیات فارسی و عربی از پشگامان داستاننویسی بویژه داستان کوتاه به شمار میروند. اگر چه میان این دو نویسنده پیوند و ارتباطی نبوده است، اما هم زمانی میان آن دو باعث شده است که مضمون و محتوای داستانهایشان تا حدودی به هم نزدیک شود. موضوع محوری که در داستان «فارسی شکر است» از جمالزاده و «قندیل ام هاشم» ـ چلچراغ حضرت زینب ـ از یحیی حقی به چشم میخورد، مسئلهی رویا...
متن کاملسرگشتگی روشنفکر در راهآبنامة محمّدعلی جمالزاده و قندیل امّ هاشمِ یحیی حقّی بر اساس رویکرد اجتماعی ادبیّات تطبیقی
سرگشتگی روشنفکرِ شرقی به عنوان یکی از پیامدهای تقابل سنّت و تجدّد، موضوع پژوهش حاضر است که به طور موردی رمانهای راهآبنامة جمالزاده و قندیل امّ هاشم یحیی حقّیرا بررسی میکند. پس از مطالعة تاریخی ایران و مصرِ معاصر و بیان شباهتهای اجتماعی این دو کشور، مضمون دو داستان تحلیل و بررسی میشود تا شباهتها و تفاوتهای موجود در محتوا، کنش شخصیّتها، بحران روحی و سرگشتگی آنها و راههای برونرفت از این بحر...
متن کاملرویارویی فرهنگ شرق و غرب در ادبیات داستانی معاصر مصر (مطالعه موردی : قندیل ام هاشم یحیی حقی)
رویارویی بین دو فرهنگ شرق وغرب در ادبیات معاصر عرب، و به ویژه در مصر،حضوری گسترده داشته است.پدیده استعمارگری غرب و تهاجم فکری و فرهنگی آن در ادبیات داستانی معاصر مصر و غرب زدگی بسیاری از ادیبان و نویسندگان مصری و ... ازجمله عوامل اساسی پیدایش رویارویی بین دو فرهنگ محسوب می شوند. ادیب مصری،یحیی حقی در رمان(قندیل ام هاشم)،این تقابل بین دو فرهنگ را عمیقا منعکس نموده است. او برای اصلاح آسیب های ویر...
15 صفحه اولتحلیل محتوایی نامه های محمدعلی جمال زاده
نامه از انواع نثر فارسی به شمار می آید و سابقه ای دیرینه دارد. امروزه انتشار مجموعه نامه ها به منزله آثاری ادبی یا اسنادی پژوهشی با هدف شناخت شخصیّت ها، خصوصیّات روانی افراد، سیر رویدادها و یا تحوّلات فرهنگی و سنّتی صورت می گیرد. نامه های بی شمار محمّدعلی جمال زاده ازین دست است. نامه نگاری، در کنار داستان نویسی، سردبیری مجلّه، ترجمه و نگارش مقاله های پژوهشی و انتقادی، کارنامه ادبی جمال زاده را تشکیل ...
15 صفحه اولجمال زاده، منتقد ادبی (تحلیل نگرش انتقادی جمال زاده در بررسی آثار داستانی معاصر بر اساس نامه ها)
نامه نگاری ، در کنار داستان نویسی ، سردبیری مجله ، ترجمه و نگارش مقاله های پژوهشی و انتقادی ، کارنامه ادبی جمال زاده را تشکیل می دهد . تأثیر شیوه داستان نویسی جمال زاده در زبان نامه نگاری و طرح مباحث ادبی به عنوان یکی از مضامین اصلی ، نامه های این نویسنده را از جایگاه ادبی ممتازی برخوردار می سازد . از عمده مباحث ادبی می توان به نقد ، معرفی داستان هایی اشاره کرد که نویسندگان با انگیزه های مختلف ...
متن کاملروایت شناسی داستان های کوتاه محمدعلی جمال زاده
ادبیات داستانی ایران با سید محمّدعلی جمال زاده پای در دوران جدیدی گذاشت. داستان های مجموعۀ «یکی بود و یکی نبود» با نمونه های مشابه و پیشین خود تفاوت های بسیاری در شخصیت پردازی، شیوه های روایی و زبان داشت. هرچند جمال زاده داستان های بلندی نیز نوشته اما توانایی وی بیشتر در داستان کوتاه نمود یافته است. جمال زاده داستان کوتاه نویسی را گامی پیش تر از دهخدا برد. از این روی بیشتر جستارهایی که در مورد د...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
کاوش نامه ادبیات تطبیقیجلد ۵، شماره ۱۹، صفحات ۹۳-۱۱۸
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023